05 October 2010

Daripada Dia kita datang Kepada Dia kita kembali

Tanggal 3 oktober 2010, tepat pukul 3pm nenek tersayang ku telah pergi meninggalkan dunia ini buat selama-lamanya....Al-Fatihah

Nenek, (sebak)
terlalu banyak jasamu kepada ku, tak sempat cucu mu ini utk menabur budi diatas segala keringatmu yg pernah nenek curahkan dulu

Aku pernah menghabiskan masa kecilku dibawah jagaan nenek dan tok ayah ku. Kedua-dua belah mumy dan abah ku org kelantan....begitu juga nenek2 dan atok2 ku...

Oleh kerana, masa kecilku dulu keluarga ku hidup susah, abah telah menghantar aku dan abang ku utk dijaga oleh nenek2 dan atok2 di kampung.

Namun malangnya, utk berlaku adil, abah ku telah memisahkan aku dan abangku....aku diletakkan dibawah jagaan nenek belah abahku....dan abangku dibawah jagaan nenek belah mumy

Alangkah bertuahnya abangku, dia mendapat sepenuh perhatian dan kasih sayang drp nenek dan tok ayah belah mumy....mereka mmg nenek dan tok ayah yg penyayang...wlupun seringkali rotan hinggap di badan kami....namun itu semua adalah utk kebaikan

Namun malang menimpa aku kerana hidup dibawah jagaan nenek belah abah....sesungguh nya nenek belah abah pilih kasih dan aku yg disisihkan....hidup aku tak ubah spt cucu tirinya. kalian pasti tak akan percaya, dlm seminggu aku hanya cukup makan pada hari khamis, jumaat dan sabtu.....dan hari-hari yg lain, aku terpaksa ikat perut....aku sering dihukum....dan sbg hukuman, aku tidak blh menyentuh nasi....

Kenapa aku hanya makan pd hari khamis, jumaat dan sabtu? kerana itu adalah hari cuti di kelantan...dan aku akan pergi ke rumah nenek kesayangan ku....bila berada disana aku berasa amat bahagia dan aku akan makan dgn lahapnya.....kerana aku terlalu LAPAR

Nenek pernah menitiskan air mata kerana melihat aku memegang makanan kiri dan kanan, nenek pernah tanya....Kak Ya (nama panggilanku) tak makan ke kat sana? tanpa segan silu aku menjawab...."tak nek, tok wan (nenek belah abah) tak bagi makan....sbb tok wan ckp kak ya degil"

Bila menginjak dewasa, baru aku mengerti mengapa nenek menitiskan air mata itu....nenek kesiankan aku....abg aku hidup sempurna makan pakainya....tp adiknya....apakan daya nenek dan tok ayah ku....abah telah membuat perhitungan begitu

Namun, Allah Maha Berkuasa.....Allah memberikan aku kekuatan....dah lama aku pendamkan hasrat utk "lari dari rumah"....akhirnya aku boloskan diri....aku berjaya sampai kerumah nenek dan tok ayah....mmg berlaku kekecohan antara nenek dan tok wan...tp aku nekad tak ingin balik ke rumah tok wan lagi....

Abah la org yg sangatttt marah kpd ku.....dari situ la nenek memperjuangkan nasib aku....nenek sanggup membela aku dan abangku walaupun abah ku tak mengirimkan wang belanja utk kami. nenek dan tok ayah tak sanggup melihat cucunya diperlakukan sedemikan rupa....

Dari saat itu, masa kecilkan amat bahagia....walaupun jauh dari abah dan mumy tapi aku dan abang mendapat kasih sayang yg sempurna daripada nenek dan tok ayah.

Setiap hari rutin kehidupan ku spt kanak-kanak yg bersekolah yg lain....pergi dan balik sekolah, makan, mengaji al-quran dengan nenek....paling indah adalah solat jemaah aku, abang, nenek dan imamnya adalah tok ayah.
(knp air mata ni tak berhenti mengalir???)

Bila dikenangkan kembali, alangkah indah nya masa kecilku.....nenek dan tok ayah banyak mengajar aku dan abang ilmu-ilmu keagamaan dan nasihat-nasihat yg baik.

Kini nenek yg ku sayang sudah tiada lagi......pergi menemani tok ayah yang sudah dua tahun lebih meninggalkan cucu-cucu nya ini.

Nenek,
terlalu indah masa kecilku dulu bersama nenek dan tok ayah,
didikan agama dan nasihat nenek telah menjadikan kak ya seorang "manusia" pada hari ini
pilunya hati ini bila mengenangkan saat-saat indah itu

Nenek,
Damailah disana.....semoga roh nenek ditempatkan dikalangan orang-orang yg beriman dan dikasihi Allah
Nenek terlaluuuuu baik......nenek....nenek
AL-FATIHAH

No comments: